fbpx

Fraud Summit

FRAUD SUMMIT 2021, EP.1: FRAUDA – context, consecințe, soluții

Pe 27 mai 2021, peste 20 de specialişti antifraudă din companii, organizații neguvernamentale, instituții publice și autorități au luat parte la prima ediție a FRAUD SUMMIT, cel mai mare eveniment din țara noastră dedicat investigaţiilor antifraudă şi combaterii fraudei. Evenimentul a fost organizat de SPIA, liderul noii generații de investigatori privați din România, cu susținerea act Botezatu Estrade Partners, în calitate de Main Partner, alături de wall-street.ro și Kiss FM, Media Partners.

Primul panel al FRAUD SUMMIT i-a avut ca invitați pe Nicoleta Mehlsen -Vice Președinte APCF (Asociația pentru Prevenirea și Combaterea Fraudelor)- și pe Dragoș Stanca- președinte BRAT, antreprenor tech & expert media și a setat contextul în care vorbim despre fraudă, amprenta sa și măsurile pe care le avem la dispoziție pentru a îi contracara efectele.

Absolventă a Facultății de Științe Economice din Craiova și al unui MBA în Business Administration la Lubin School of Business NYC, USA, Nicoleta  Mehlessen este Certified Fraud Examiner de către ACFE USA -cea mai mare organizație antifraudă din lume și furnizor principal de formare și educație antifraudă-, Vice Președinte APCF Romania și membru al Consiliului Director ACFE Danemarca. Are o experiență internațională de peste 15 ani în audit intern, control financiar, end-to-end Supply Chain, managementul riscului și prevenirea fraudelor.

APCF, Asociația pentru Prevenirea și Combaterea Fraudelor, este o asociație non-profit ce are ca scop crearea unui pol solid de specialiști într-un domeniu complex, așa cum este managementul riscului de fraudă, conformitatea și securitatea informației, precum și dezvoltarea unei solide culturi antifraudă în România.

Dragoș Stanca este acționar majoritar al Thinkdigital (agenție și rețea de publicitate activă în Europa de Est și Sud), fondator al platformei de conținut, networking și evenimente dedicate transformării digitale UPGRADE 100 (dezvoltată pe baza fostului festival iCEE.fest), iar începând cu 2018, a fost votat și apoi reconfirmat în 2020 de reprezentanții celor mai importante companii de media, investitori în advertising și agenții publicitate ca președinte al BRAT (Biroul Român de Audit Transmedia), cea mai mare organizație care se ocupă de auditul audienței site-urilor, outdoorului și presei din România.

Nicoleta Mehlsen: Frauda nu va dispărea, ea se adaptează la context și devine mai inteligentă.

Conform definiției pe care a oferit-o Nicoleta Mehlsen, frauda este un act de înșelăciune comis pentru a obține câștiguri personale sau pentru a cauza o pierdere altei părți.

Frauda este un fenomen care a existat încă de la începutul omenirii, va continua să existe și să devină din ce în ce mai inteligentă. În acest context, abordarea antifraudă din partea companiilor este de mai multe feluri. Cele mai multe dintre ele cred și spun că lor nu li se poate întâmpla. Altele declară că implementează măsuri de control și detecție, în timp ce o altă parte dintre companii lasă totul în seama furnizorilor externi, fie ei avocați, echipe de auditori sau departamente antifraudă.

Care sunt, însă, acele arme mult mai eficiente decât controalele și măsurile de control implementate în companii, în opinia Vice-Președintelui APCF? Cultura și educația antifraudă. Poate tocmai din această cauză, în mediul de business din România, frauda este un subiect deloc spre foarte puțin discutat – nu doar că nu se face educație antifraudă, ci până și a-i recunoaște  existența în cadrul companiilor este văzută ca fiind greu de acceptat.

Conform Report to the Nations 2020, un studiu global realizat de ACFE pe tema abuzului și a fraudei ocupaționale, 40% dintre fraudele dintr-o companie sunt detectate pe baza unui pont primit de la angajați, care se adresează superiorilor ierarhici sau departamentului antifraudă atunci când știu că lucrează într-o companie etică și sesizează nereguli. Alte 33% dintre fraude sunt depistate pe baza unui mecanism asemănător, prin canalele de whistleblowing implementate, în timp ce 15% dintre fraudele care au loc într-o companie sunt descoperite  de un audit intern.

Nicoleta Mehlsen spune că cea mai buna investiție făcută în echipa sa de audit intern au fost trainingurile de limbaj corporal și tehnici de intervievare, pentru că au oferit auditorului un avantaj net superior în activitatea desfășurată.

Dragoș Stanca: Ceea ce unește activitatea unui investigator cu cea unui jurnalist de investigație este lupta pentru aflarea adevărului și pentru demascarea oricărui act de corupție. Corupția nu e doar în relația stat-cetățean sau autorități-ban public. Corupția este o chestiune care ține și de bunele etici în mediul privat, ține și de etica în modul în care faci business. Toate aceste lucruri țin de pasiunea pentru corectitudine, etică și aflarea adevărului.

Pasiunea pentru adevăr și pasiunea pentru identificarea fraudei care dăunează interesului public sunt principiile care stau la baza unui jurnalist de investigație , în opinia lui Dragoș Stanca.

„Pasiunea pentru fraudă este un model de business perpetuat de platformele globale, care încurajează exclusiv producerea de cantitate. În domeniul comunicării, frauda se traduce prin click-bait, fraudare SEO sau alte metode prin care se încearcă, cu mult succes, pe alocuri, atragerea atenției noastre și a click-urilor, care sunt marfa tranzacționată în acest moment în mediul online. Din nefericire, ecosistemul de digital este, în acest moment, viciat major de acest dezechilibru: se plătește cantitatea; se plătește cel mai ieftin click, cea mai ieftină afișare. Prin urmare, apare frauda: frauda de încredere, frauda de atenție, frauda de conținut.

Un alt tip de fraudă întâlnită din ce în ce mai des în mediul online este frauda de trafic (boți sau softwares) sau frauda în vanity metrics (numărul de like-uri, de view-uri, de followers etc).

Frauda în  sens digital-media este un concept mult mai larg. Am speranța că, în timp, se vor adresa toate aceste probleme care afectează serios ecosistemul media.”

Dacă îți dorești un business imun la fraudă, contactează-ne .

Urmărește mai jos întregul episod în format audio și video sau pe oricare dintre platformele:

Anchor FM: https://anchor.fm/businessimunlafrauda/episodes/1–FRAUDA-context–consecine–soluii-FRAUD-SUMMIT-e17k101

Spotify: https://open.spotify.com/episode/4Kj2g0w7D78r7s3lhbzqCM?si=JgrP5DRgRteA-OsKobUoCA&dl_branch=1

YouTube: https://youtu.be/tbyjA4a5_N8

sau pe celelalte platforme de podcasting.

Ascultă episodul 1 aici:

Urmărește episodul 1 aici: